
De oprichting - 1923
De fabriek ‘Etablissement Mayer’ van Lindemann start in 1916 met de verkoop van kousen direct aan de consument onder het motto: ‘Van fabriek aan publiek’. ETAblissement Mayer wordt afgekort naar ETAM. Met de opening van de eerste Etam-winkel wordt in 1923 Etam opgericht in Amsterdam door Julius Korijn.
In 1935 opent Korijn ook een confectie-atelier in Den Haag. Etam ontwikkelt naar eigen ontwerp en kleurstelling. Etam creëert een eigen signatuur. Etam wordt, naast een kousenmerk, ook een kledingmerk en zit in de lift.
Tijdens de oorlog en de bombardementen op Rotterdam worden beide winkels totaal vernietigd. In andere steden worden ook filialen gesloten. De Duitsers nemen het beheer van Etam over en Julius Korijn en zijn zoon Ed worden ontslagen. Het doek valt.
In het oude hoofdkantoor in Den Haag begint Ed Korijn na de oorlog aan de wederopbouw van Etam. De verkoop van een opgekochte partij kousen is het startsein voor een nieuwe succesperiode. Ook met het opnieuw toevoegen van confectiemode. Door het hele land worden winkels op toplocaties geopend met ‘internationale mode’ van het eerder bewezen concept. Etam weet het publiek te vinden en omgekeerd.
In de jaren ‘70 treden de zonen van Ed Korijn toe tot de directie van de Etam-firma. Om een jonger publiek aan te spreken wordt de naam in 1974 gewijzigd, van Etam naar Miss Etam. Het hoofdkantoor vestigt zich in Den Haag. Ook wordt de collectie voor oudere dames geheel vervangen door kleding voor jonge vrouwen.
Om snel te kunnen reageren op modetrends wordt de eigen fabriek gesloten en wordt er sinds halverwege jaren ’70 ingekocht binnen Europa. Dit veroorzaakt op zijn beurt een overvol magazijn. Daarom, en ook omdat het hoofdkantoor in Den Haag veel te krap is geworden, verhuist Miss Etam in 1978 naar Zoetermeer.
Miss Etam kan haar winkels makkelijk bedienen vanuit het magazijn in Zoetermeer en ontwikkelt ook de winkelconcepten verder door in de jaren ’80.
Plus-size - jaren '90
Begin jaren ’90 maakt Miss Etam vooral naam vanwege zijn collectie grote maten, inclusief speciale ‘Plus-size’ winkels. Eind jaren ’90 groeit het aantal winkels hard, inclusief de uitbreiding van het assortiment met meerdere speciale collecties.
Van begin jaren ’00 groeit Miss Etam uit tot dé damesmodeketen van Nederland en vanaf 2010 wordt het bedrijf gezien als één van de beste en populairste bedrijven van Nederland. Miss Etam heeft het succes te danken aan snel inspelen op trends en dagelijkse aanvulling in de 130 winkels.
Vanaf 2011 wordt gestart met de verkoop van de collectie op Wehkamp.nl. In datzelfde jaar wordt ook de eigen webshop gelanceerd: missetam.nl. De eigen webwinkel is een groot succes. In 2013 is de webshop zelfs de hardst groeiende modewebwinkel van Nederland.
Vanwege onder andere een snel veranderend retail landschap, de razendsnelle opkomst van online shopping en een coronacrisis valt het doek voor Miss Etam helaas twee keer in de periode 2015-2020. Gelukkig zien genoeg partijen de kracht van het merk en kan Miss Etam door ontwikkelen.
Vol energie is Miss Etam vanaf maart 2022 terug. Een merk met een prachtige en rijke historie mag niet verloren gaan. Miss Etam gaat door met waar het al bijna 100 jaar goed in is: modieuze collecties ontwikkelen waarin elke vrouw zich goed en zelfverzekerd voelt. De collecties zijn te vinden via www.missetam.nl en een aantal online verkoopkanalen.
Miss Etam kijkt graag samen met jou vooruit, om dit nieuwe hoofdstuk tot een succes te maken. Let’s go!
Bron: P. Möricke en E.G. Korijn, Van kousen en kansen. 75 jaar Miss Etam 1923-1998 (Zoetermeer 1998)